Miniatura i iluminacja średniowieczna
Prezentowane prace są kopiami oryginalnych miniatur ze średniowiecznych i wczesnorenesansowych manuskryptów.
Manuskrypt to księga spisana i powielana ręcznie poprzez przepisanie tekstu i skopiowanie ilustracji. Ilustracje nazywane są miniaturami nie ze względu na ich niewielki rozmiar, bo ten bywa całkiem spory, ale z powodu używanej do wykonania podrysu minii, czyli barwnika zawierającego związki żelaza (caput mortuum). Miniatury „opowiadały” treść księgi przy pomocy bardzo rozbudowanej symboliki, która zawarta była w kolorach, gestach postaci, zwierzętach, roślinach a nawet w kompozycji obrazu. Z czasem, jako uzupełnienie palety barw zaczęto stosować metale szlachetne, głównie złoto. Miniatury dekorowane płatkami metali nazywamy iluminacjami ze względu na efekt wewnętrznego świecenia, jaki zapewnia wypolerowany płatek złota lub srebra.
Wykonując kopię miniatury stosuję techniki historyczne. Zrezygnowałam jedynie z używania zwierzęcego pergaminu i wykorzystuję papier bawełniany, który następnie poddaję procesowi impregnacji, gładzenia a niekiedy również barwienia. Do wykonania podrysu używam roślinnych atramentów lub minii. Nie używam gotowych farb – wszystkie kolory uzyskuję poprzez ucieranie pigmentów (w większości pochodzenia naturalnego – glinki, ziemie, minerały) ze spoiwem. Dla uzyskania odpowiedniej konsystencji i trwałości farby stosuję spoiwo białkowe według własnej receptury. Niektóre pigmenty, takie jak pozyskiwany z lapis lazuri Błękit Fra Angelico, zastępuję jednak pigmentem syntetycznym, z uwagi na ogromny koszt oryginalnego.
Złocenia wykonuję przy użyciu złota 24K o zróżnicowanej kolorystyce oraz srebra. Jako podłoża pod złocenia stosuję zarówno tradycyjne czerwone glinki bolusowe, jak i współczesne podłoża elastyczne. Grawerunki na złoceniach również wykonuję ręcznie.